Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, november 24, 2006

Sådant Johan skulle vilja fanns, del II

En antologi svenska texter om fantasygenren, med bibliotekarier, svensk- och engelsklärare i högstadiet och gymnasiet som huvudsaklig målgrupp. En introduktion till genrens historia, utveckling och teman, en översikt över svenska författare, utländska författare som finns på svenska och betydande sådana som inte finns översatta, vägledning för att ta sig runt genrens alla litterära dalar för att visa på den kvalitet som faktiskt finns och någonting som kan peka på den kraft genrelitteraturen har när det gäller att få ungdomar att börja läsa på någonting annat än sitt modersmål.

Om jag hade fått en tia för varje gång jag önskat att en sådan här bok fanns hade jag snart haft råd att ta saken i egna händer.

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Tanken har naturligtvis slagit mig också, men det finns ganska många hinder. Om till exempel BTJ förlag skulle ge ut en sådan antologi skulle framför allt biblioteken men förmodlligen också många skolor köpa in den och det skulle inte vara någon större fara för att projektet inte skulle gå runt, men om en för dem okänd fantasyförening kommer med det? Det räcker med att en recensent i BTJ tycker att det här verkar som en dålig idé för att de flesta bibliotek skall låta bli, och då står vi där med en bok som vi plöstligt inte har någon egentlig målgrupp för. Sedan en sådan sak som vem som skall driva det: jag kan räkna de jag personligen kommer på som skulle kunna göra ett bra arbete med en sådan här volym på Catahya på ena handens fingrar, och anledningen till att de skulle klara av att göra det är att de är ambitiösa och engagerade personer ... och därför upptagna. Jag är inte tillräckligt bra redaktör för att våga ta på mig ansvaret för någonting sådant, ens om jag inte hade haft så många projekt där att jag inte hinner med dem på den tid jag har avsett för Catahya och är i en ständig process för att försöka göra mig av med stolar där för att syssla med vettigt mycket. För att inte tala om vem som skulle skriva det: det skulle aldrig gå att övertala Catahya, som inte till större delen består av personer med ett litteraturintresse på den nivån, att satsa pengar på att ge författarna till kapitlen skäligt betalt, vilket betyder att man återigen är tillbaka på engagerade catahyaner med tillräckliga kunskaper för att skriva kapitel till en antologi som skall vara tillräckligt bra för att kunna fungera som standardreferens för dem som inte har någon större koll, för det är ju en sådan jag är ute efter. Jag är övertygad om att de finns, men tillräckligt många efter att vi har sorterat bort dem som inte är beredda att göra det utan ersättning att tala om och dem som skulle vilja men inte har tid?

//JJ

24/11/06 11:26  
Anonymous Anonym sade:

Eller, enkelt uttryckt: om jag trodde att det var realistiskt att göra det jag vill göra genom Catahya så skulle jag vara i full gång med att försöka göra det. Av en rad olika skäl ser jag det inte som inom räckhåll att jag gör det här just nu – hade jag kunnat så hade jag gjort det, inte klagat på att ingen annan gjorde det.

//JJ

24/11/06 11:57  
Blogger Hans Persson sade:

Det finns trots alls en del material som är rätt nära redan.

- Annika Johanssons Världar av ljus, världar av mörker berättar om historien och har författarpresentationer och bibliografier för ett antal författare som finns på svenska.

- John-Henri Holmbergs Fantasy berättar också historia, och går även igenom modern litteratur. Jag vill minnas att den inte har någon särskild övervikt för böcker som finns på svenska.

- Britt Engdals & Gull Åkerbloms Trollkarlar, spöken & fantastiska världar: Fantasyförfattare för unga bokslukare betonar det som finns på svenska och har som titeln säger även slagsida åt det som inte är allt för avancerat, men det är i alla fall en början. Jag har inte läst den från pärm till pärm, men jag vill minnas att upplägget är väldigt likt Annika Johanssons med författarpresentationer och bibliografier som poängterar det som finns på svenska men även nämner böcker som inte finns översatta.

24/11/06 11:57  
Blogger Hans Persson sade:

En del av det material du är ute efter (framför allt kanske vad det gäller historiken men även vägledning inom dagens fantasylitteratur) finns säkerligen redan skrivet på olika håll. Ett första steg bör vara en inventering av vad som finns och vilka delar av historien som behöver kompletteras.

Vad det gäller en översikt över svenska författare tror jag att situationen är betydligt sorgligare, och det är ett ämne som jag också gärna skulle vilja se mycket bättre täckt. Det finns ju faktiskt ett antal svenska fantasyförfattare (speciellt från senare år). Det är däremot inte många av dem som det finns tryckta presentationer av, tyvärr.

24/11/06 12:02  
Anonymous Anonym sade:

Jo, jag vet, men det är inte så mycket någonting åt det hållet jag är ute efter; författarpresentationer på det sätt som finns i till exempel Annikas i och för sig klart läsvärda bok har inte så mycket med det jag efterfrågar att göra. John-Henris verk kommer väl närmast, men ... tja, det är fortfarande inte riktigt vad jag syftar på, varken helt i målgrupp eller innehåll. Jag vill inte ha så mycket ett allmänt verk om fantasy som ett verktyg för att hjälpa nämnda grupper att i sin tur hantera och hjälpa läsandet hos fantasyintresserade ungdomar.

//JJ

24/11/06 12:03  
Anonymous Anonym sade:

Presentationer av de svenska fantasyförfattarskapen är ändå inte ett ämne som känns som om det skulle ta någon större tid. Ser vi till de nyare som tillkommit så är de a) få som faktiskt är värda att ta upp och b) författare med en ganska liten produktion, i alla fall inom fantasyfältet. Christina Brönnestam har skrivit en roman, Per Jorner två, Erik Granström en fantasyroman et cetera. Det beror naturligtvis på hur ambitiös en just sådan del bör vara dock: du har rätt i att det saknas en bred översikt över den svenska fantasylitteraturen, som skulle ta upp även till exempel Pål Eggert även om det är en utmaning att få tag på hans enda roman, men frågan är om det inte är någonting som bättre passar i ett annat verk ... så att vi har fler saker vi behöver se till skrivs.

Apropå svensk fantasy och översikt, hur går det med intervjusammanställandet?

//JJ

24/11/06 12:10  
Blogger Hans Persson sade:

Apropå svensk fantasy och översikt, hur går det med intervjusammanställandet?

*host* *harkel*

Det var ett tag sedan det hände något får jag nog erkänna. Det borde jag ta tag i. Det är så mycket annat jag också borde göra, bara...

24/11/06 12:23  
Anonymous Anonym sade:

Aron: Lundwall tror jag inte längre har någon annan utgivning än Jules Verne-Magasinet; Sam J. Lundwall Fakta & Fantasi tror jag gick i graven som bokutgivare mot slutet av nittiotalet även om jag skall erkänna att jag inte har någon vidare koll på vad Lundwall gör. Jag vet inte riktigt vilket mindre förlag som egentligen skulle ha resurserna att kunna göra det på ett bra sätt och se till att böckerna kom ut, både för att gå runt och så att de fyller sitt syfte. Samtidigt är det nog mer realistiskt än att sätta en ideell förening på det, ja.

Hans: Nå, du har mina samlade i alla fall. Jag håller på med en med Karolina också, som har dragit ut alldeles förskräckligt löjligt mycket på tiden på grund av diverse kommunikationkanalsproblem.

//JJ

24/11/06 12:40  

Skicka en kommentar

<< Home