Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

måndag, november 20, 2006

Sandman & Death

Jag har aldrig varit någon serieläsare och kan löjligt lite om serier. När ett antal Vertigoserier bjuder på smakprov i form av inledningen till diverse serier är majoriteten av dem fullständigt okända för mig. Ett undantag är Neil Gaimans Sandman, som är lika bra som den är rent löjligt prisbelönt. Tyvärr utan att serien där lyckas visa det; den tar slut ungefär någon gång precis innan Gaiman verkligen hittat tonen och gjort Sandman till vad den blivit – innan seriens huvudperson ens givit sig ut på sin jakt för att bli vad han en gång var och ännu längre han blivit det och kan bjuda på stickspår som "Men of Good Fortune".

Relaterat smakprov är för övrigt spinoff-serien Death.

4 Kommentarer:

Blogger Jonas Morian sade:

Ojojoj! Då har du mycket att se fram emot! Kan varmt rekommendera bl a Preacher, Hellblazer, Doom Patrol och Transmetropolitian :-)

20/11/06 13:34  
Blogger Thomas sade:

Preacher? w00t? :) Efter att ha läst de första 30 numren eller så, så gav jag upp. Den innehöll ju, typ, ingenting. Bara en massa människor som var allmänt fula och jävliga mot varandra, typ.

20/11/06 22:34  
Anonymous Anonym sade:

Tack för dessa smakprov.
Serieverk jag har uppskattat förutom Sandman: bl a Watchmen, Persepolis, Maus.
& så Nessle & Lindengren & Ackebo förstås.

21/11/06 00:20  
Anonymous Anonym sade:

Jag har kikat på Transmetropolitan, DMZ och Doom Patrol där efter diverse rekommendationer. Doom Patrol tyckte jag verkade hyggligt ointressant. Transmetropolitan och DMZ tillräckligt lovande för att det mycket väl skulle kunna bli någonting bra av det – det där Sandmansmakprovet hade egentligen inte imponerat på mig, och Sandman är en fantastisk serie – men jag är nog inte tillräckligt hemma i seriern som medium för att leta upp dem om jag inte snubblar över dem någon gång.

Watchmen tror jag faktiskt att jag har kikat på; en bekant gav mig serien att läsa inför ett gemensamt projekt som jag bara ligger, uh, ungefär ett år efter med. Kapten Stofil läste jag senast jag var i mitt lokala bibliotek.

//JJ

22/11/06 10:25  

Skicka en kommentar

<< Home