Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, december 15, 2006

Pennan & penseln

Morgonens fundering: varför är andelen riktigt duktiga illustratörer och konstnärer jag stöter på på internet så löjligt mycket högre än andelen skickliga författare? Är det för att det är vanligare att även framgångsrika illustratörer lägger upp sina verk medan rätt många av till exempel de bättre novellisterna helt enkelt håller sig till sina papperspublikationer och av olika skäl inte vill se sina verk spridda över internet? Är det för att jag dömer text betydligt hårdare och ser misstagen som jag missar när jag betraktar en illustration? Är det en krångligare process att lägga upp en målning på nätet än en text, vilket gör att de som inte är riktigt lika seriösa undviker det i större utsträckning? En kombination?

Via Eskapix kom jag till Linda Bergkvists hemsida och kikade runt en del bara för att inse att jag hade stött på minst ett av hennes verk tidigare, i samband med den master & servant-utmaning som låg bakom Martin Rebas helt underbara bild som jag länkat till tidigare, så det skulle ju kunna vara så att jag bara tittar på samma personers verk hela tiden.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home