Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

lördag, december 16, 2006

Bokhandeln & den långa svansen

Det händer att jag köper förlagsnya böcker som finns i tryck via andra ställen än de stora nätbokhandlarna. I de fallen handlar det nästan uteslutande om stödköp av något slag: det finns sådant som hotas av internetbokhandlarnas framfart som jag tycker om och vill ha kvar även om jag tycker väldigt mycket om att smidigt och billigt kunna beställa hem böcker. Tycker man så finns det bara en sak att göra och det är att inte överge dem till den grad att de inte längre kan bedriva sin verksamhet. Därför känns det lite trist att läsa inlägg som det här på Atlasbloggen. De fysiska boklådorna kanske är dömda hur som helst? I förrgår hade Dagens Nyheter en artikel om antikvariat som flyr staden för att kunna sköta en försäljning som huvudsakligen går via nätet ändå från den något lugnade omgivningen med lägre lokalkostnader. Det är egentligen ingen fasansfull utveckling. Att vi till ett billigare pris kan ta del av ett mycket större utbud böcker och få dem smidigt hemskickade eller, när det gäller större beställningar, skickade till närmaste ställe där man kan hämta ut paket, är en bra sak. Det är värt mer än att kunna besöka den lokala Bokiabutiken och till högre kostnad botanisera bland deras betydligt mer begränsade urval. Likväl vill jag båda äta kakan och ha den kvar. Jag försöker dela mina bokinköp mellan det som är billigast och smidigast och stödköpen hos det jag vill stötta. Ställen utan bredd hör dock inte dit och jag vet inte om jag tror att de oengagerade topplistebokköparna kommer att vara en grupp som man i längden vinner på att försöka behålla när allt fler gör sina inköp av allt möjligt över internet.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Här kan jag inte låta bli att ge dig adressen till min gode vän Michael Kowarschs lilla berlinska förortsbokhandel. Han kämpar hårt för att kunna hålla intressanta titlar och ändå överleva (genom diverse sådant som väl inte är så värst intressant). Dessutom förekommer inte så sällan författarläsningar och andra litterära evenmang i den lilla bokhandeln.
http://buchladen-in-buch.de/

16/12/06 11:03  
Blogger fredric sade:

De vanliga små boklådorna är det inte så ofta jag stödköper hos, det fantastiska värdet i deras existens ser jag oftast inte. Vad som bekymrar mig mer är antikvariatens flykt från städerna; de går man in på någon gång i veckan och ser vad som finns nytt och snyggt och hittar ofta annat än det man tänkt. Just dessa impulsköp, som definitivt utgör den större delen av mina antikvariska inköp, försvinner när de slår sig ner på slott utanför småstäder istället för inne i smeten. Endast planerade inköp är inget jag vill åt, jag vill ha möjligheten att gå runt och kika och fynda, alldeles oväntat.

16/12/06 16:56  

Skicka en kommentar

<< Home