Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, juli 12, 2006

Om namn

För ett litet tag sedan fick jag ett mail från en Månskensdansläsare som undrade om jag inte borde lägga till någon initial till mitt namn när jag publicerar saker på internet och papper, för att undvika att bli ihopblandad med Johan Jönson. Det är naturligtvis inte önskvärt, men frågan är om den som missar skillnaden i stavning från första början lägger märke till den detaljen. Fast egentligen är det bara en dåligt ursäkt: när det kommer till kritan handlar det om att Johan Jönsson råkar vara mitt namn, och eftersom det är mitt namn så skall det så länge som det är mitt namn och jag väljer att använda det banne mig duga också.

Namn och identitet är en känslig fråga. Det är ingenting konstigt i att använda sig av pseudonymer, eller byta namn – en vän lade till Mars och använde det som tilltalsnamn ett tag, en annan lystrar sedan ett antal år tillbaka till Elric – om man inte är bekväm med det man döptes till. Men namnet är en viktig del av identiteten och ingen vill tvingas till att byta av omständigheterna eller av någon annan: att ge folk nya namn för att man inte orkar lära sig att uttala deras, främmande, har länge varit ett sätt att visa på deras underlägsenhet, antingen medvetet eller helt enkelt för att man tar maktförhållandet som en självklarhet.

Litteraturen är full av nam, hur namn används och vilken makt namn har: redan i Odysséen är ett av de mest välkända styckena det där Odysseus förblindar Polyfemus och får honom att skrika att Ingen, som Odysseus presenterade sig som, har gjort honom blind. En av de bästa skildringarna är Ursula K. Le Guins A Wizard of Earthsea, där Sparrowhawk – vars sanna namn är Ged – genom större delen av boken går omkring rädd för den skugga han råkat frammana, för att slutligen inse att den är en del av honom själv och slutar striden genom att få den att förenas med honom när han kallar den vid sitt eget namn, Ged.

3 Kommentarer:

Blogger A.R.Yngve sade:

Marshall McLuhan, mest känd för "The medium is the message", lär visst ha sagt:

"A man's name is a blow from which he only slowly recovers."

Han menade väl att folk upplever sina namn som en börda, att de inte riktigt känner sig tillfreds med sina namn.

Namn på fiktiva figurer är viktiga: de måste passa karaktären och låta bra. Föreställ er att "James Bond, Agent 007 med rätt att döda" istället hetat "Melvin Poznofsky, Agent 007 med rätt att döda."

"The name is Poznofsky. Melvin Poznofsky. P-O-Z-N-O-F-S-K-Y..."

Har ni lagt märke till at hjälten i amerikansk film väldigt ofta heter "Jack"? Varför är det så...??

14/7/06 10:53  
Blogger Andrea sade:

Det där med "Jack" blir riktigt löjligt när man väl har börjat lägga märke till det. Numera börjar jag skratta rått så fort det dyker upp en lagom tuff, handlingskraftig, halvsnygg hjälte som heter Jack...

Själv skulle jag ha jättesvårt att byta bort mitt namn, även mitt efternamn. Min nyblivne make bytte däremot bort sitt efternamn mot mitt. Jag vet inte om han har vant sig än...

14/7/06 17:54  
Blogger A.R.Yngve sade:

Filmhjältenamn vi skulle vilja se:

Jack Rectum
Jack Hammer
Jack Etyak (yakkety yak)
Jack Orff
Jack Knife

16/7/06 11:52  

Skicka en kommentar

<< Home