Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, januari 18, 2006

Migrerande böcker

Det händer att jag roar mig med att försöka få förbipasserande att ifrågasätta invanda tankar kring vad som är fantasy och vad som är science fiction när jag går i bokhandlar. Under tisslande, tasslande och smygande kan enstaka exemplar av böcker som 1984, Slaughterhouse-Five (Slakthus 5), Fahrenheit 451, Svålhålet, Oryx and Crake (Oryx och Crake) och Kallocain, sådant där som vanligtvis räknas som riktig litteratur, hitta sin väg till science fiction-delen, om sådan finns. På samma sätt kan saker (som jag kanske inte ens nödvändigtvis själv tycker är fantasy, men just för att skapa ifrågasättande) med visst drag mot fanatsy helt plötsligt bestämma sig för att migrera.

Egentligen tror jag inte att det gör någon skillnad -- men det roar mig.

Om jag ägde, eller jobbade i, en bokhandel skulle jag bli fruktansvärt trött på mig själv.

5 Kommentarer:

Blogger Hans Persson sade:

Jasså, det är inte bara jag som gör sånt. ;-)

19/1/06 12:40  
Anonymous Anonym sade:

Haha :D

Det har hänt några gånger att jag har flyttat böcker på biblioteket. Vilket egentligen är helt jävla skitdumt eftersom en person som letar efter den flyttade boken kanske inte kommer hitta den då. Men jag blir ju sur när böcker står i fel hylla :P

19/1/06 16:44  
Blogger Andrea sade:

Ett oerhört bra initiativ. Jag har många gånger undrat exakt hur de anställda på bokhandeln resonerar när de placerar ut sina böcker. Uppenbarligen ska färgglada böcker med svärd och långhåriga kvinnor på framsidan stå bland fantasyn. Seriösa omslag, då måste det vara "riktig" litteratur.

Vad tror ni om den teorin?

19/1/06 20:28  
Anonymous Anonym sade:

Uppenbarligen finns det en hel del som gör likadant, även jag brukade göra så när jag bodde hos min mor, har inte vågat göra det här i Uppsala än. :)

19/1/06 21:30  
Blogger A.R.Yngve sade:

Jepp, omslagen definierar genren. Det är därför Margaret Atwoods böcker nästan alltid står i hyllan för "Riktig Litteratur".

Men pröva att ge ut klassiker som BRAVE NEW WORLD, 1984 eller ANIARA med riktigt grälla sci-fi-omslag, och se i vilken hylla de hamnar...
;-)

20/1/06 19:09  

Skicka en kommentar

<< Home