Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

måndag, juli 17, 2006

Tjuvlyssnat, Warpdrive & bash.org – citat från två världar

#85514
Reverend: IRC is just multiplayer notepad.

Tjuvlyssnat.se, efter förlagan Overheard in New York (som lett till en lång, lång rad efterföljare) har på ganska kort tid nått rätt stora popularitet. Personligen tycker jag sällan att de är särskilt roliga, även om det finns enstaka pärlor. Då föredrar jag Warpdrive eller bash.org.

#3184
+wot: jag är helt seriös nu, och jag vill inte att ni larvar er nu. vem FAN här har beställt en 2 meter hög trästaty föreställande lenin i mitt namn från kanada?
+wot: fick en lapp om det idag, den står och väntar på bekräftelse.
+wot: jag har inte köpt den, inte nån i min familj heller.
+wot: en 2 meter hög jävla trästaty

Ett bra ställe att börja läsa på är topplistorna för Warpdrive eller bash.org.

#1497
+steffe20: Övrigt: Svensk kortfilm. Ivar får i uppdrag av sin stränga morfar att skaffa ett ägg. Regi: Gorki Glaser-Müller.
+steffe20: å folk säger att det inte e värt å pröjsa tv-avgift

#8816
Grillchips: Ojojoj, nu knackade det på dörren. Borde jag öppna?
Grillchips: Mannen har ett GIGANTISKT anteckningsblock i näven.
andreasdr: Regla och lås. Det är intresseklubben!!!

Samtidigt som citaten ofta kan vara underhållande så finns det en rad invändningar man kan ha mot dem. Ofta finns det en släng av homofobi, rasism och rätt usel kvinnosyn, till exempel.

#25942
Finkelzvin: Åkte långfärdsbuss i fredags.
Finkelzvin: Å värdinnan körde sin vanliga ramsa om vad dom säljer, var toaletter finns etc.
Finkelzvin: Och även att alla platser är utrustade med säkerhetsbälte, som hon ville att vi skulle använda.
Finkelzvin: Nån orkade väl bry sig och tog på sig bältet, de flesta brydde sig inte.
Finkelzvin: Tills..
keitaro: Tills?!
Finkelzvin: Hon fortsätter med "Och vi har även haft ett chauförsbyte här i Umeå, och jag vill hälsa Jasmine välkommen ombord, som ska köra oss till sunsdvall.
Finkelzvin: *rassel rassel klick klick*

En del är med största säkerhet egentligen inte citat alls utan bara påhittade och inskickade (vilket i och för sig kan vara fallet på de andra sidorna också). Det gör dem dock inte mindre roliga.

#979
L0rdaN3: Mitt moderkort har fått värsta rycket
L0rdaN3: tjuter som fan om det
L0rdaN3: allt laggar och har sej
L0rdaN3: vad ska jag göra
L0rdaN3: HALLÅ!! Har panik här, det tjuter skithögt!
L0rdaN3: Kan någon hjälpa mej eller?!?!
KterwaLL: Prova www.clasohlson.se
KterwaLL: Sök på "hörselkåpor"

#6707
eliasson: wtf, en brud ifrån TeliaSonera ringer mig och frågar om det går bra att hon ställer lite frågor, jag säger: "Självklart, bara det inte tar för lång tid", Hon svarar: "Nej då, vi kan köra igång direkt", Hon: "Vad har du för sysselsättning?", Jag: "Absoulut inget just nu", Hon: "Ähh, vafan orkar inte detta" *klick*
eliasson: Fräck typ :|

#33146
LypsylateX: Skulle SMSa "Fick hem min nya bärbara idag och har fullt upp med att få den att göra som jag vill" till en tjejkompis.
LypsylateX: Vad får mobileon för sig då?
LypsylateX: Den byter ffs ut "bärbara" mot barbara...

#21568
sippan: idag gjorde jag bort mig fett
sippan: ännu ett ställe jag inte kan visa mig på...
sippan: ok, så jag gick till sf-bokhandeln för att byta en bok
sippan: så ger jag killen i kassan boken och kvittot, och går för att hämta boken jag skulle byta med...
sippan: och killen bara:
sippan: "skulle du ha den här eller?"
sippan: så har jag av misstag fått med mig familjens recept på kladdkaka, och råkat ge det till honom tillsammans med boken
sippan: men historien slutar inte där
sippan: för jag jobbade som valförrättare för några år sedan
sippan: och när man städade lokalen på kvällen var det massa röstsedlar över, så jag tog hem en bunt att ha att anteckna på
sippan: och så har jag kladdkakereceptet på en röstsedel för ny demokrati
balooba: haha
mattias_a: haha
hugin|work: haha
sippan: jag försökte förklara mig, men han svarade bara "jo, jo."
sippan: min mamma var med, hon höll på att skratta ihjäl sig.

Det är inte fullt lika ofta rent dumma och idiotiska saker som sägs, även om det allt finns gott om sådana också.

#330261
i8b4uUnderground: d-_-b
BonyNoMore: how u make that inverted b?
BonyNoMore: wait
BonyNoMore: never mind

#6395
Leonel303: vad är det som är skillnaden mellan mirc och irc?
toh: IRC är ett protokoll. mIRC är en klient.
Leonel303: jo, men funktionsmässigt
toh: Det är precis som skillnaden mellan HTTP och Internet Explorer.
* KingNato is now known as KingAway
Leonel303: ja, men finns det saker man kan göra på mirc som man inte kan göra på irc?
toh: Öh.
KingAway: Det är som skillnaden mellan E4n och en Volvo 740.
Leonel303: jo, jag förstod det :)
Leonel303: kan ni inte då förklara fördelarna?
KingAway: Leonel303: Umm... Det finns inga?
Leonel303: ok :(
KingAway: Till skillnad mot en Volvo 740 kan du inte gå offroad med mIRC
Nak: man kan väl ansluta till nån skräpserver som inte följer protokollet riktigt :)
Leonel303: okej, använder ni irc eller mirc?

#364782
Pahalial: "ignorance more frequently begets confidence than does knowledge" - Charles Darwin
kionix: wtf? begets isn't a word. quit trying to make up words, fuckface.

#117002
YuFFie: SO U HACKING ME THEN HUH
YuFFie: WElL I GOT NEWS FOR U MISTER I GOT MORE FIREWALL POWERS NOW SO IM SECURE AND IM USING WINDOWS 98 SO IM REALLY SECURE FROM HACKERS LIKE YOU SO YOU BETTA JUST GIVE UP CUZ U GOT NO HOPE MISTER.
* YuFFie (~mirc@3B942731.dsl.stlsmo.swbell.net) Quit (Quit: Owned.)
* YuFFie (~mirc@3B942731.dsl.stlsmo.swbell.net) has joined #
YuFFie: HELP MY MOUSE IS MOVING BY IT SELF

#7964
Kille7000: ålder?
Kille7000: ???
TJEJ_girl_flicka_kvinna_flikka: jag är n+2 år gammal, där n är min nuvarande ålder(som är 15) minus två
Kille7000: va?
TJEJ_girl_flicka_kvinna_flikka: okej, jag omformulerar mig
TJEJ_girl_flicka_kvinna_flikka: jag är n+15 år gammal, där n är din intelligenskvot

En stor del av poängen med Warpdrive och bash.org är dock inte det folk råkar släppa ur sig som de egentligen inte borde ha sagt utan kommentarerna som uppstår just för att folk sitter bakom skärmarna och har någon extra sekunds tid att tänka ut ett svar eller fälla en kommentar.

#593081
Pax: I wish my lawn was emo, so it would cut itself.

#2275
hotel`cstrike: Vad behöver man för att få bort trojaner?
Irlut: Spartaner

#1443
Graeme: yeah, don't be nasty. my grandad died in a concentration camp......!
Graeme: he fell out a guard tower. broke his neck

Eller sådant som helt enkelt aldrig hade kunnat uppstå annat än i direktkommunikation med hjälp av text.

#23396
Donut[AFK]: HEY EURAKARTE
Donut[AFK]: INSULT
Eurakarte: RETORT
Donut[AFK]: COUNTER-RETORT
Eurakarte: QUESTIONING OF SEXUAL PREFERENCE
Donut[AFK]: SUGGESTION TO SHUT THE FUCK UP
Eurakarte: NOTATION THAT YOU CREATE A VACUUM
Donut[AFK]: RIPOSTE
Donut[AFK]: ADDON RIPOSTE
Eurakarte: COUNTER-RIPOSTE
Donut[AFK]: COUNTER-COUNTER RIPOSTE
Eurakarte: NONSENSICAL STATEMENT INVOLVING PLANKTON
Miles_Prower: RESPONSE TO RANDOM STATEMENT AND THREAT TO BAN OPPOSING SIDES
Eurakarte: WORDS OF PRAISE FOR FISHFOOD
Miles_Prower: ACKNOWLEDGEMENT AND ACCEPTENCE OF TERMS

#376790
Mike3285: wtf is a palindrome
MaroonSand: no its not dude

#7936
*** Quits: TITANIC (Excess Flood)

Många är interna och svåra att förstå om man inte har vana av de världar som berörs, oavsett om det gäller IRC, internet, datorer i allmänhet eller bara fenomen som har med dem att göra.

#13817
Sunray: har en wow-lirare i korridoren.  kommer ut varannan dag, blå under ögonen, i joggingbyxor, och värmer en billys.

#18854
Granis: "Alla barnen på IRC använde ISO-8859-1 utom Lotta, hon gjorde andra vansinniga med UTF-8"

#35094
Garioon: STRANDEN!! :D
Tscabo_: jag gick ner flera nörd-poäng när jag var på stranden i förrigår
Tscabo_: fick en solbränna
Tscabo_: men sen gick jag på wow-bröllop så det jämnade ut sig
Tscabo_: :)

#32122
@warne: ibland kan det vara lite jobbigt att gå på IT Gymnasiet, tog med mig en fotboll till skolan idag och alla typ tittade på mig som om jag vore från en annan planet

#26729
Syntaxterror: Min pojke är ju charmigt omtänksam. Han gav mig en massagestav i julklapp och installerade WoW på juldagen.

#17470
tiger: tacka vet jag jolt..
tiger: mamma skulle köpa det till mig idag.. men så hittade hon det inte i hyllorna på Maxi.. så hon frågade en kille som jobbade där vart det fanns så svarade han "Nej vi har inte Jolt cola här för att då skulle det bara springa massa datanördar här"

#22006
CForce^: Jag pluggar på KTH i Kista som ska vara Sveriges Silicon Valley eller nått. Idag när jag skulle köpa lunch i gallerian så ser jag massa kostymnissar i 40-årsåldern. Först tänker jag: "Där har vi några seriösa killar som står och diskuterar dagens börsnoteringar". När jag kommer närmare hör jag hur dom snackar om vilken lvl dom har i WoW. I det ögonblicket rasade hela Kistas fasad. INTE UNDRA PÅ ATT IT-BUBBLAN SPRACK!

#30576
@eliasson: Är det något jag hatar mera än horor som tar för mycket betalat så är det när dom där jävla "Radio och teletjänst" eller vad dom nu heter !ringer! och säger att jag betalat 3 kronor för lite på deras faktura!
@eliasson: För helvete - jag var ju tvungen, fakturan var på 1340:-
oli: vaddå, jag fattar inte?
@eliasson: men för satan, bli datanörd då.

Men ofta går det alldeles utmärkt ändå.

#32313
Stjerne: Jag vill hångla..
Nilsson: Stjerne, det skulle du tänkt på innan du blev nörd

#8209
Kyuss: how big should disk 1 of neverwinter be?
JtHM: |<----------------------------->|
JtHM: (not to scale)

#111338
JonJonB: Purely in the interests of science, I have replaced the word "wand" with "wang" in the first Harry Potter Book
JonJonB: Let's see the results..

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

irc-chattar kommer alltid att slå tjuvlyssnat. Men folk tror att tjuvlyssnat är det roligaste som finns ändå. Folk är konstiga.

17/7/06 22:24  
Anonymous Anonym sade:

Citatsamlingar med dumma kommentarer är asroliga. Jag brukar ju skriva upp sånt som folk omkring mig kläcker ur sig... Väldigt komiskt är det också hur förtjusta folk är i att bli uppskrivna. Flera av mina kompisar har sagt saker i stil med "Varför har du så få citat av mig?" eller "Ska du skriva upp det?" och brorsan älskar att sitta och läsa och garva åt det han själv har sagt :P

20/7/06 16:53  

Skicka en kommentar

<< Home