Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

söndag, juli 23, 2006

Prioriteringslista

italienska (bättra på)
ryska
isländska (bättra på)
latin (bättra på)
franska
gotiska (bättra på)
plattyska (bättra på)
spanska
bokmål
nynorsk
danska
arabiska
hebreiska
klassisk arabiska
tariana
färöiska
nederländska
frisiska
oskiska
runsvenska
anglosaxiska
swahili
portugisiska
rumänska
katalanska
mandarin
kantonesiska
koreanska
japanska
iriska
kymriska
sumeriska
lakota
fornegyptiska
fornnordiska
hindi
urdu
finska
grekiska
nygrekiska
estniska
grönländska
k'iche'
afrikaans
nordsamiska
ugaritiska
baskiska
persiska
javanesiska
bengali

Om inte annat så kan man alltid drömma. Svenska, engelska, tyska, nynorsk, bokmål, danska och holländska har jag i alla fall med varierande framgång läst litteratur på (även om jag aldrig har studerat de fyra senare och inte alls kan uttrycka mig på dem). Italienska och latin har jag acceptabla grundkunskaper i, och isländska, gotiska och plattyska har jag också ägnat viss tid. Det underlättar när vi ser till färöiskan, frisiskan, runsvenskan, anglosaxiskan och fornnordiskan och afrikaans. Latinet och italienskan hjälper oskiskan och franskan men kanske framför allt spanskan, portugisiskan, rumänskan och kataloniskan.

Mandarin och kantonesiska delar skriftspråk. Hindi och urdu delar mycket utom just skriftspråk. Grekiska och nygrekiska stödjer varandra liksom klassisk arabiska och arabiska. Finska och estniska. Iriska och kymriska – och se, då finns det inte så fruktansvärt många kvar. Dem – kanske särskilt projekt som tariana, lakota, k'iche', ugaritiska och sumeriska – får man se som spännande utmaningar.

Har jag missat att prioritera någonting viktigt?

16 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Enligt boken "The power of Babel" så ska fulaspråket vara ett av världens hopplösaste, med 16 genus och hundra miljoner undantag. Och mohawk ska ha en helt bisarr meningsbyggnad. Jag rekommenderar alltså fula och mohawk. :)

23/7/06 06:03  
Anonymous Anonym sade:

Jag hittade en pular-kurs! Yay! (fula-dialekt):
http://www.ibamba.net/pular/

23/7/06 06:30  
Anonymous Anonym sade:

Fin lista! Men ingen sanskrit?

23/7/06 09:21  
Anonymous Anonym sade:

Martin: Ah, fantastiskt. Det låter absolut som någonting som man borde lära sig, faktiskt. Tack för länken!

Male: Njae, alltså, det är klart att jag gärna hade velat lära mig sanskrit. Men det finns så många andra intressanta språk att det är lika bra att inse att det aldrig kommer att bli av till och med under de mest orealistiska funderingarna.

//JJ

23/7/06 12:54  
Anonymous Anonym sade:

Tok. ;)

Jag funderar jag som vanligt på, öh, finska... Så lång är min "prioriterings"-lista.

23/7/06 13:15  
Anonymous Anonym sade:

Haha... Kolla, jag kan inte ens uttrycka mig ordentligt på svenska. ;)

23/7/06 13:17  
Anonymous Anonym sade:

Citat från boken om fula:
"For my money, there are few better examples than Fula of West Africa of how astoundingly baroque, arbitrary, and utterly useless to communication a language's grammar can become over the millennia and yet be passed on intact to innocent children".

*planerar själv att lära sig japanska och spanska samt förbättra sin tyska, franska och estniska*

23/7/06 14:39  
Blogger Andrea sade:

Jag är mest förvånad att du lyckats lära dig lite italienska (som jag vet att du ogillar, din hädiske fan!) men ingen franska.

23/7/06 17:01  
Anonymous Anonym sade:

Ho studiato italiano ma non francese? Inoltre sono stato in Italia, ma non in Francia.

//JJ

23/7/06 20:46  
Anonymous Anonym sade:

Malte, menade jag naturligtvis tidigare, förresten. Ursäkta tangentbordssnubblet. Male skall man nog inte kalla folk när man diskuterar itallienska, eller romanska språk i allmänhet.

//JJ

23/7/06 20:52  
Blogger Hans Persson sade:

Min prioriteringslista:

japanska (lära mer än grunderna)
tyska (bättra på gammal möglad)
franska (lära mer än grunderna)

Runsvenska är för övrigt ett intressant projekt. Jag har aldrig tittat på språket i sig, men för ett par år sedan såg jag till att lära mig runorna och jag försöker alltid stava mig igenom alla runstenar jag hittar. Nu börjar det bli dags att repetera lite, för de senaste runstenarna jag har stött på har jag haft problem med för att jag hunnit glömma bort en del runor. Man stöter inte på tillräckligt mycket runor i vardagen för att hålla den kunskapen aktuell, tyvärr.

23/7/06 22:26  
Anonymous Anonym sade:

Jag vet inte riktigt vad det är med nordiska runor, men jag tycker att de är nästan löjligt enkla att lära sig, jämfört med andra alfabet (som det kyrilliska eller hebreiska). Men att förstå runor och att förstå runsvenska (eller fornnordiska) är ofta två helt olika saker, tyvärr.

//JJ

24/7/06 02:57  
Anonymous Anonym sade:

Kantonesiska delar inte alls skriftspråk med mandarin. Kantonesiska har inget officiellt skriftspråk, men de varianter som ändå finns har en mängd egna eller säregna tecken för exempelvis grammatiska partiklar och pronomina. Tillkommer så att många ord är byggda på annat sätt än i mandarin.

24/7/06 20:15  
Anonymous Anonym sade:

Ah. Tack för påpekandet.

//JJ

24/7/06 20:23  
Anonymous Anonym sade:

Johan, raring, prioritera typ. Fotboll eller nåt :S DU ÄR FÖR SMART FÖR DITT EGET BÄSTA!

7/8/06 11:19  
Anonymous Anonym sade:

Överkalixmål försök med det också läs lite på fornjot.se

29/8/07 07:56  

Skicka en kommentar

<< Home