Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, augusti 30, 2006

Objekt som inte har vett att sitta still

Angående normer och medvetna avsteg från dem – är det bara jag som ibland har skönhetsproblem med aktiva objekt i svenskan? Jag såg honom som såg henne vill jag gärna få till jag såg han som såg henne. Egentligen ett objekt, men det faktum att han utför en handling gör att jag rent estetiskt hellre ser honom som subjekt. Förhållandet till henne och vad han gör blir viktigare än objektsformen i förhållandet till mig. Samtidigt håller det inte: du såg jag som spelade istället för du såg mig som spelade blir så mycket värre att det i konsekvensens namn är bättre att hålla sig till hur normen säger att det skall vara i alla fall. Men inte är det vackert.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Det blir enklare och naturligare om man ser sådana konstruktioner som de bisatskonstruktioner de från början är. "Jag såg honom". En av de enklaste exempelmeningar vi kan tänka oss. Men den säger väldigt lite om vem "han" är, och därför behöver vi en bestämning. I det här fallet är bestämningen -- tillskottsinformationen om du så vill -- att han såg henne. Tillskottsinformation ger med hjälp av en bisats: "han, som...". Lägg till bisatsen till ursprungsmeningen: "Jag såg honom, som såg henne". Eftersom vi nu tycker att alltför riklig kommatering styckar upp texten skippar vi ofta kommat före bisatsen i sådana här sammanhang, och därmed är vi framme vid "Jag såg honom som såg henne".

Denna konstruktion är självklar när det gäller ord vars objektsformer är oomtvistade, t.ex. "jag", men objektsformen "mig". "Han", däremot är ett ord med vacklande objektsform. I många dialekter används ofta "han" även som objektsform. "Jag såg han igår" är en mening som många av oss inte skulle reagera närmare på om vi hörde den i tal. Därför låter det också bra, kanske till och med mer naturligt, att också använda "Jag såg han som såg henne". Behovet av subjekt i bisatsen vinner över det svaga behovet av objektsform i huvudsatsen.

7/9/06 15:10  
Anonymous Anonym sade:

Jo, sant. Dåligt exempel från min sida.

//JJ

8/9/06 00:16  

Skicka en kommentar

<< Home