Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, augusti 18, 2006

Tal & skrift

Jag har aldrig riktigt kunnat förmå mig att se främmande språk som en huvudsakligen praktisk kunskap att användas i direkt kommunikation med andra talare. Inte så att jag inte förstår att de allra flesta har den inställningen, men det är ju inte det som är roligt med språk, och hur nyttigt jag med mig själv som exempel än hade tyckt att det hade varit att ha riktigt god förmåga att tala språk är det aldrig det jag koncenterar mig på när jag sätter mig ned och skall skriva någonting, vilket leder till att till exempel min engelska och tyska låter något värre än den egentligen borde när jag skall hantera ljud jag vanligtvis bara umgås med representerade i skrift. Särskilt den förstnämnda, eftersom jag ytterst sällan faktiskt pratar med någon på språket och aldrig har varit i ett engelsktalande land.

Etymologin, strukturen, grammatiken lockar så mycket mer. För att inte tala om förmågan att läsa böcker, naturligtvis. Förmodligen är det en stor anledning till varför utdöda språk är så roliga: de tråkigaste bitarna har i stort försvunnit.

Ge mig text.

5 Kommentarer:

Blogger Cissi sade:

Apropå språk läser jag just McArthurs bok "The English Languages". Du som verkar insatt i denna värld, känner du till Tom McArthur och har någon uppfattning om honom?

19/8/06 16:35  
Blogger Andrea sade:

Du är konstig ;)
Du känner väl till Ola Wikander? Ni två har nog en hel del gemensamt.

19/8/06 20:43  
Anonymous Anonym sade:

men ibland är det sympatiskt att kunna tala, som när man är på besök hos vänner i främmande länder eller råkar umgås med utbytesstudenter och ... Det finns trots allt en praktisk aspekt av det hela som inte är att underskatta, även om tysta ord ofta är vackrare än dialektalt förvridna varianter.

20/8/06 11:43  
Anonymous Anonym sade:

Fröken Bokmal: Känner jag till Tom McArthur? Ja. Har jag tillräckligt god uppfattning om honom, hans åsikter, vad han har skrivit och huruvida jag helt subjektivt tycker att det är vettigt för att kunna uttala mig? Nej. Jag kan nog inte hjälpa dig med det här, är jag rädd.

Andrea: Jag har pratat lite med Ola Wikander några gånger, ja, och recenserat hans senaste bok här på Månskensdans.

Fredric: Absolut. Jag säger inte att jag väljer bort praktiska kunskaper för att jag inte tycker att de är värda att ha. Praktiska kunskaper för att helt enkelt prata med folk som talar andra språk är jättebra. Jag säger bara att jag inte tycker att de är lika roliga som många andra aspekter.

//JJ

20/8/06 18:50  
Anonymous Anonym sade:

Och förresten, Andrea, nej, Ola Wikanders kunskaper när det gäller språk och religion är vida överlägsna mina och förmodligen redan vida bättre än mina någonsin kommer att bli. Jag är alldeles för splittrad i mitt kunskapssökande för att kunna sätta mig in i det på det sättet som han har gjort (därmed inte sagt att Ola inte är kunnig även inom andra ämnen).

//JJ

20/8/06 18:52  

Skicka en kommentar

<< Home