Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

fredag, augusti 04, 2006

Johan Cronemans recension av Da Vinci-koden & metabloggande

Johan Cronemans recension av filmatiseringen av The Da Vinci Code är förhoppningsvis inte den bästa recensionen som skrivits i år. Men det kan vara den roligaste.

Min bitterhet kan givetvis också bero på att jag (som så många andra) faktiskt skrev den här storyn själv för några år sedan, långt innan Dan Brown kopierade den.

Jag kallade den för "Port-koden" och den diskuterade möjligheten att Pärleporten fanns gömd i Navestad utanför Norrköping. En lokal släktforskare jagar sanningen tillsammans med en snygg tjej från Ektorp (enda kvarvarande ättlingen till stans första kommunalråd). Polisen är dem i hälarna, ingen vet varför.

Svaret på porten finns så att säga på orten: Adderar man alla portkoder som finns i hela Norrköping kan man lista ut vägen till Linköping. Kruxet är att ingen vill åka dit!


Månskensdans kommer för övrigt dra ned på uppdateringstakten (hoppas jag, för jag har alldeles för mycket att göra för att ha tid, egentligen) under resten av augusti. Som en uppdragen fisk som har slutat sprattla men fortfarande rycker till då och då. Eller så. Sedan börjar höstterminen och då är alla ursäkter för att inte ägna sig åt kurslitteratur, som egentligen behandlar så intressanta ämnen att man kunde ha sysslat med den för nöjes skull på sin fritid, naturligtvis bra ursäkter.

För övrigt rekommenderar jag fortfarande läsare att använda sig av RSS-funktionen. När jag huvudsakligen använde Windows tyckte jag att Operas inbyggda funktion dög för att hålla mig uppdaterad, men Vienna (för mac) är faktiskt mycket bättre. Snarfware (Windows) verkar okej, men jag har inte testat. För den som inte nödvändigtvis känner ett behov av att ha fler saker än man behöver på sin hårddisk finns dock nätbaserade Bloglines som då blir smidigt oberoende av operativsystem. Vill man av någon suspekt anledning inte använda denna fantastiska teknik går det dock att få uppdateringar levererade hem till sin virtuella brevlåda. Titta i hörnet uppe till vänster.

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

Det finns inga snygga tjejer i Ektorp =)

12/8/06 12:14  

Skicka en kommentar

<< Home