Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

torsdag, februari 08, 2007

Böcker & ord

Dagens Nyheter skriver om den senaste i raden undersökningar som berättar om män och ungas minskande läsande, lite mer än en vecka efter det att Sven Öhman gjort reklam för sin kommande bok (smidigt nog redan i första meningen – man vet ju aldrig hur långt folk orkar läsa) genom att yra i en debattartikel med en profetia om att jag borde ha chansen att se intresset för det skriva ordet dö ut under min livstid. Personligen kan jag inte riktigt förmå mig att känna mig nämnvärt orolig över någondera texterna – det skrivna ordet har aldrig använts så mycket som idag. Så länge som text förblir den främsta informationsbäraren i vårt samhälle lär den som inte skaffar sig förmågan att ta till sig stora mängder text, må så vara på boksidan eller datorskärmen, ha en stor nackdel. Informationsgapet är betydligt mer oroande än att en tredjedel av vissa grupper inte läser skönlitteratur.

1 Kommentarer:

Blogger Charlotte W sade:

Håller med. Till 100%.

8/2/07 14:54  

Skicka en kommentar

<< Home