Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, augusti 30, 2006

Fantastiknovellpris

Svenskspråkig fantastiklitteratur har fått novellpris som skall delas ut för första gången nästa år. Det känns bra, inte minst för att det fortfarande ser ut nästan precis som jag hade tänkt mig när jag började skissa på det för kanske tio månader sedan. Kanske en smula inspirerat av den anglosaxiska världens Hugo- och Nebulapriser, men framför allt av det finländska Atoroxpriset. Skillnaderna här är naturligtvis lika stora som likheterna; ett novellpris med en prissumma på en tusenlapp som delas ut av en enskild förening har milt sagt inte den tyngd som de priser som världskongressen eller den amerikanska science fiction- och fantasyförfattarorganisationen, eller för den delen det nämnda Atoroxpriset som plockas fram av ett antal juryer från olika fantastikorganisationer. Å andra sidan är den svenska fantastiknovellens ställning inte heller jämförbar med den engelska eller ens finska. En viktig del av tanken bakom novellpriset är att hjälpa till att stärka den ställningen.

En av de punkter där jag hade svårast att bestämma mig var om mitt förslag skulle omfamna även (övernaturlig) skräck eller nöja sig med fantasy och science fiction. Jag satt och vägde här även efter att jag hade lagt upp förslaget till diskussion och egentligen handlade både det som fick mig att tveka och slutligen bestämma mig för att jag tyckte att det borde vara med mer om kulturen kring än de genrerna per se – det känns som om skräcken står något åt sidan, men flera tidskrifter där aktuella noveller skulle kunna publiceras, som Minotauren eller Mitrania, har såväl skräck som annan fantastik, vilket gjorde saken enklare. Att jag personligen tycker att skräck är den del av fantastiken som är minst intressant – vilket inte betyder att jag inte kan läsa och uppskatta skräcklitteratur – kan också ha vägt in, men det skulle ha varit ett uselt och irrelevant argument.

Pristagarnovellen kommer att plockas fram av en trehövdad jury. Kanske är det inte det ultimata tillvägagångssättet, men det är absolut det enklaste. Alternativet hade förmodligen varit att låta föreningens – Catahyas – medlemmar rösta fram en vinnare, men det skulle kräva att de hade tillgång till novellerna och jag skulle tro att det är en mycket klar minoritet som faktiskt har en bra överblick över den svenska fantastiknovellmarknaden. Möjligtvis skulle man kunnat låta en jury plocka fram nomineringar, men det kräver fortfarande att de aktuella novellerna skulle tillgängliggöras för de röstande – och det är inte någonting som är säkert att alla rättighetsinnehavare skulle vilja för chansen att vinna en fantasyförenings nyinstiftade pris med en modest prissumma. Möjligtvis, vilket jag när det drevs igenom på föreningens årsmöte såg som ett mål, skulle man kunna göra så i framtiden om priset blir en inarbetad del i den svenska fantastiken, men ärligt talat lär den litterära kvaliteten bli betydligt högre på det här sättet.

Juryn är i sig en anledning att känna sig glad: Johan Anglemark, Mats Nordström och Maria Nygård var de tre jag personligen hade hoppats se i juryn redan från första början. Vettiga, intelligenta och kompetenta personer är bra.

Det här kommer att bli roligt.

4 Kommentarer:

Blogger Hans Persson sade:

Ja, det där var en synnerligen god nyhet. Jag hoppas att tävlingen även leder till att listan över noveller som matchar kriterierna publiceras i årslistor.

30/8/06 08:56  
Blogger Åka sade:

Applåder.

30/8/06 11:31  
Anonymous Anonym sade:

Tack, även om applåderna egentligen borde ges till Johan, Mats och Maria som är de som gör allt jobb. :)

//JJ

30/8/06 11:35  
Blogger Andrea sade:

Haha, jag läste "för tio år sedan" först och hann bli konfunderad innan jag såg att det stod "månader".

Verkligen roligt att det blev verklighet. Nu hoppas vi bara på kontnuitet också. Kanske kan prissumman till och med öka med tiden. Hmm, var det någonsin nån som kollade upp det där med att instifta en fond?

31/8/06 19:19  

Skicka en kommentar

<< Home