Månskensdans

Litteratur-, språk- och kulturblogg.

Johan Jönsson
johanjonsson.net

onsdag, augusti 30, 2006

Mer om fantastik & noveller

Wahlströms fantasybokklubb har utlyst en novelltävling för sina medlemmar. Vinnarfantasynovellen skall publicera i deras medlemsblad* och får därför inte vara längre än 3500 tecken. Oavsett anledning är det förmodligen en mycket vettig avgränsning – jag anordnade ett par föregångare runt 2003 och något år tidigare eller senare där jag tiggde bokpriser av bokklubben och sedan ordnade resten själv, och medan det dök upp några faktiskt läsvärda noveller, så var ett antal av dem av något sämre kvalitet. Eftersom jag inte hade redaktionellt utrymme till mitt förfogande kunde jag dessutom bara använda mig av bokklubbens forum för mitt utlysande, vilket lär ha lett till en betydligt mer begränsad spridning. Jag avundas inte de som skall läsa igenom vad alla dessa hoppfulla som förhoppningsvis fortfarande bara befinner sig i sin skrivutvecklings barndom fått ihop, men det är absolut sympatiskt att någon tar på sig att göra det.

*Som från och med det senaste numret, som kom idag, utökats en aning. Medan jag personligen ger klubben en stor eloge för en sida med notiser om Kelly Link, Year's Best Fantasy och kuriosa om Michael Swanwick och sida där Martin Andersson får presentera Lord Dunsany så undrar jag hur deras många Eddings- och Paolini-älskande läsare i yngre tonåren kommer att tolka det. För att inte tala om att uppslaget är nästan fullständigt dominerat av sådant som inte ens går att få tag på på svenska. Nå – själv applåderar jag det och ser det som ett stort steg i rätt riktning.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade:

"jag anordnade ett par föregångare runt 2003 och något år tidigare eller senare där jag tiggde bokpriser av bokklubben och sedan ordnade resten själv"

Awww. ;)

30/8/06 23:25  
Anonymous Anonym sade:

Eller, ja, själv och själv, jag kapade min stackars flickvän att vara jury med mig åtminstone andra gången. Hur jag gjorde med den biten första gången minns jag inte på rak arm.

//JJ

30/8/06 23:34  

Skicka en kommentar

<< Home